‘Cockpit napló, kiegészítés…’

2009, július

Bevezető

Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy egy “home made” szimulátor környezetben, minden fejlesztések sorozatát éli át, ahogy változik a sofőr, a játékok, a lehetőségek. Most, egy picit több, általam megtapasztal elméletet szeretnék időközben megemlíteni, ami szép lassan körvonalazódott ki bennem. Remélem másnak segítséget nyújt. Mindezek mellett lekötném, hogy nem vagyok profi autóversenyző, nem tudok hihetelen köridőket menni, (legalábbis nem hihetetlenül jó) engem a versengés élvezete köt le, legyen az akár az utolsó előtti helyért. Napokban született egy remek kormányokat rendszerező írás, a Kormány Kalauz Szimulátorozáshoz, amit minden kezdőnek/haladónak szívből ajánlok. Az alábbiak már inkább azoknak szólnak, akik nyugodt szívvel bontják meg hőn szeretett kormányukat.

I.Kormánykerék

Már olvashattátok, hogy hogyan sikerült tönkretennem, az első G25 kormánykereket, s majd, hogyan alkottam meg az első változatot. Igen nagy volt bennem a lelkesedés, ezért mindent az alapoktól építettem fel (legutóbb kimaradt pár fotó a készítés menetéről: (1, 2, 3, 4). A hat gombból, csak kettőt kötöttem be. Nem csak azért, mert a G25 kormányon alapból ennyit lehet, hanem mert a beszélgetésen, meg a hátranézésen kívül, el nem tudtam képzelni, hogy mi lehet még annyira fontos. Ugyan a lehetőséget meghagytam későbbi fejlesztésre, de a váltóboxon levőek, kielégítették minden további igényeim. Gombokról még később…

A kijelző igen látványos, de gyakorlati haszna, a monitor adta vizuális élmény mellett, kicsit megkérdőjelezhető. A kormánytartó konzol szögén változtatva, sikerült elérnem, hogy a látott kép alsó részébe, belógjon a kormány. Evvel a beállítással, életre is kelt a kijelző. Egy pillantással leolvasható az információ róla, meg is tanultam rendesen használni. Továbblépés jött szóba, mert használat közben két óriási gondom akadt. Nagy erősségen használom az FFB-t, és valamilyen ergonómiai probléma miatt, (talán, mert puha volt a szivacs a bőrözés alatt) ujjfájás keserítette meg a vezetést. A másik kicsit összetettebb…

II.Kormánykerék

Már lassan 2 éves volt a G-25 kormányom, amikor én még mindig ~270°-elfordítási szögre korlátozva használtam. A magyarázat valahogy úgy hangzott akkor, hogy: “ha korrigálni kell egy esetleges megcsúszást, akkor azt hirtelen kormánymozdulattal érdemes”. Evvel az állítással (önmagában), nem is tudok még most se nagyon vitatkozni. Ha korrigálni kell, akkor tényleg gyors mozdulatra van szükség, de:

  • – ha nem lenne az alacsony kormányszög miatt olyan ideges az autó a pályán, akkor lehet nem is kellene korrigálni
  • – a kormánymozdulat nem csak gyors, de sajnos túlzott lesz, ilyen beállításnál (ilyen szinten). A következő korrigáció meg azért kell, hogy az elsőt ellensúlyozza, és ilyenkor kerül az ember a mókuskerékbe, amiből, ha talál is kiutat, sok időveszteséggel jár.

Kedves Solt ismerősöm rámutatott, hogy ugyan próbáljam már meg 540°-kormányszöggel vezetni azt az Audi RS4 DTM gépet, talán még lépést is tudnék vele tartani. És lőn csoda, mindjárt nyugodtabban kőröztem. A gond csak abból adódott, hogy a kormány formája nem felet meg a körbeforgatáshoz. Szívesen használtam volna fel ezt a Sparco kormányt, – gyönyörű és ez a plüss/velúrborítás nagyon kényelmes lehet – de maradjunk a földön csak. Egy ötezer forintos “sportkormányt” is jó lesz tekergetni, talán majd egyszer máskor. Így született meg ez:

Na igen, ez már más érzés volt. Egy 32cm-es kormány, jó fogással, masszív, jól használható. A kijelző is felkerült, minden rendben… kész.

III.Kormánykerék

Persze az égiek közbeszóltak, nem tellt bele 2 hónap, és megjelent az SLI-M kijelző. A régebben vásárolt G25SLI árához képest jóval elfogadhatóbb szinten. Ami igazán fejlesztésre sarkallt, az a 16 beköthető gomb, a hat fix, és az öt beköthető plussz led, mintha nekem címezték volna a felhívást. Idővel változtak a gomb igényeim is, rFactor, GTR2 és iRacing amivel játszom. Felmerült pár funkció amit kényelmetlen volt billentyűzetről, vagy a már messze került váltó boxról elérni. Amire nekem még szükségem volt az a világítás, az oldalra pillantás, a visszajelző LCD léptetése (autó/játékos info), esetleg pitlimiter, és pitrequest. Kis közvélemény kutatás után (köszönöm szépen a lelkes segítőknek) sikerült a 16+2 gombnak feladatot találni (ebből három lejön, a kijelző extra funkciója végett). Végeredmény:

 

 

A fényerőállítás a kijelzőre vonatkozik, igen rikító fényű a felső tartomány, illetve a váltási fordulat beállítására van lehetőség, menet közben. Az ülésállítás ugyan nem került a kormányra, maradt lent, távolabb. Csakúgy, mint a kűrt, ignition, esetleg nitro/kers/turbo/spm gomb lehetősége, de amiben ilyen gomb van azzal úgy se megyek. Választható, hogy a panelt a gombokhoz beforrasztott tüskékkel, vagy szabadon hagyott forrpontokkal rendeljük. Én az előbb említett változatot választottam, egy hét alatt meg is érkezett, postával, tizenhét-ezer forint körüli árért. Járt még egy adag saru is a csomaghoz, hogy lehúzható és könnyebben szerelhető legyen a csatlakozás. Minden fontosabb szimulátor progit támogat, és a játékonként megtalálható ini-fájlban, minden állítható. Akár még a három, kijelző-funkció gomb is felszabadítható, és a játék alatt – mint USB vezérlő – kioszthatóak.

Apró kitérőt tennék, a G25SLI (BU0710), és a SLI-M is USB vezérlésű. Viszonylag nagy áramfelvételük miatt, táp ellátással rendelkező USB-elosztóval hajlandó csak rendesen működni.
Szégyenlem, de az öt extra ledet nem kötöttem be, és nem is találtam rá infót, hogy mire lehet használni. A gyári felszerelt plusz hat darab, öt funkciót lát el. Visszajelzi a limitert, a sárga zászlóra vagy üzemanyagra figyelmeztet, melegedésre vagy sérülésre. Kettő, kéken villogva, még egyértelműbbé teszi a felső sor mellett, hogy igazán elértük azt a fordulatot, ahol váltani kellene már. Az utolsó pedig a Traction Control visszajelzője, na ez igazán felesleges.

Vezeték kapcsán, a legelső kormánykalibrációnál szembeötlik, hogy nem szerencsés, ha feltekeredik a kijelző kábele, és vezetés közben, mi is belegabalyodhatunk. Ha szétszedjük a kormányt, feltűnik, hogy a gyári gombok vezetéke mellett, még elfér egy vékonyabb USB zsinór. Csak a forrasztópákával ügyeskedve kell, egy lengő dugót rászerelni a végére.

A sportkormány felszereléséhez szükségünk van egy „adapterre”, amit akár sima lemezből is kivághatunk. A G-25 felfogatási furatai egy 50mm ármérőjű körön helyezkednek el. Ez a méret a felszerelendőn tetszőleges lehet, az általános autókiegészítőkön ez 70mm (matek). Ha van lehetőségünk ezt egy 8-10mm vastag fémből megmunkáltatni, akkor még szebb munkát is végezhetünk, mint az enyém. A kormány gyári csavarfejeit besüllyesztjük, és menetet fúrhatunk az anyák helyett.

 

Maga a nagy kormánykerék igazán pontos, kellemes, és élethű vezetési élményt ad. Az FFB erőket is magasabbra állíthatjuk, aminek van egy másik előnye. Nem az a lényeg, hogy megizzadjunk vezetés közben, hanem a magasabb FFB erő révén, – más erő tartományok között működik a kormány, és – kicsit gyorsabban is jön át rajta az útinformáció. Ez persze minimális különbség, de a top kategóriás kormányok, (tisztelet a kivételnek) evvel az előnnyel büszkélkedhetnek leginkább. Ilyen indíttatásból létezik (nem régóta) egy upgrade a G25 kormányhoz:

G25-E

Sajnos még nem sikerült élőben kipróbálnom ezt a változtatást. A borsos ára miatt,(ami persze egy csúcs kategóriához képest, még mindig töredéke) nem is biztos, hogy találkozok majd ilyennel az ismeretségi körben. A gyártó ígérete alapján egy top kategóriás kormányt kapunk a G25-E csomaggal, amit mi is beszerelhetünk, vagy akár modifikáltat is rendelhetünk.

A honlapról, regisztráció után a webshopban megrendelhetjük a szerelési útmutatót, ingyen. Talán a legnehezebb lépés, az SMD chip kiforrasztása, a legfájdalmasabb, pedig a G25 házát faragni a szellőzés érdekében. Az extra hűtésre a megemelt áram, és amegváltoztatott FFB „stratégia” miatt lesz szükség. A gyártó állítása szerint, a legrégebbi kormány ami folyamatosan üzemel hiba nélkül, – evvel a rendszerrel – már közel fél éves. Illetve sok-sok tesztelőnél is hibátlanul vizsgáztak.

Kiegészítés

Cockpit naplója írásban vétettem pár hibát, azokat szeretném javítani. Első sorban a DIY mozaikszó, amit a FREX felépítésű (az ülést hátulról mozgató aktuátoros) szimulátornak tituláltam, mikor az annyit tesz Do It Yourself (csináld magad). Ezért elnézést, ha valakinek galibát okoztam.

Balról jobbra haladva, tehát az első a FREX dizájn. A második – amit nem igazán tudok jól lefordítani – a JoyRider (Rock’N’Ride is ide tartozik, az a csak pneumatikus változata, spéci vezérlőpanellal). Az utolsó a 6DOF Hexapod dizájn, inkább repcsikhez (na ez egy érdekes fajta).
Maga a szimulátor is átesett pár kívülről alig látható változtatáson. A legfontosabb, hogy munkahengerenként kettő szelep helyett, már négy van (köszönet bzs-nek). Irányonként kettő, amelyek egyenként fojtószeleppel csillapítva vannak. Az egyik lassú mozgási sebességre van állítva, a másik közepesre. Ha gyorsan kell mozogni, akkor mindkettő nyit. Jóval precízebb megoldás, mint az impulzus vezérlés.

Talán az ábrán jobban érthető, mint a magyarázat (a munkahengerek, itt máshol vannak jelölve):

Befejezés

Csak ennek az írásnak a végéről van szó, folytatom ismerkedésemet az igen tágas, gyorsan fejlődő, de lassanként körvonalazódó szimulátorok világában. – Amivel még foglalkoztam mostanában, és félbehagyott projektnek számít, az egy
mutatós fordulatszám/sebesség visszajelző műszerfal (kicsit okafogyottá vállt az igény rá, de érdekességnek nem rossz).
– A pedál projekt, folytatódott is volna, de lehet egy ismertető lesz belőle.
– Mostanában ismerkedek evvel a megoldással, röviden, ablaktörlő motor segítségével lehetne megmozgatni a szimulátort. Ez egy jóval olcsóbb felépítés lenne, csak elektronikában kell kicsit jártasabbnak lenni, a kompresszor helyét meg felváltaná 2 autó akkumulátor. Az, hogy elég erős-e az ablaktörlő motor az én szimulátoromhoz, majd kiderül, elvileg jó kiegyensúlyozottság kérdése az egész.
– Végezetül egy leírás, – potméter átalakításáról – hogy akár 20-40cm mozgást is tudjunk mérni. Kell hozzá egy váz amire felfogatjuk, és egy mérőszalag. Saját változat:

-Aki még komolyabb kormányt szeretne készíteni, netán Forma 1 mintára, vagy csak még informatívabbat, annak itt az LCD kijelzős változat (még kicsit várni kell, hogy kapható legyen). (video)
– Közben készítettem egy másik szimulátort, – nem az enyém – baráti alapon sikerült csak rávenni. A képeket azért teszem fel, mert mégis csak ez a téma, és érdekesek lehetnek. Nem foglalkozok eladásra való készítéssel, – kérlek ez ügyben ne is kérdezzetek – viszont szívesen várom azok érdeklődését, akik maguk is belevágnak az építésbe, vagy bármely elmített témával kapcsolatban.