‘Egy cockpit naplója’
2008, augusztus
… avagy hogyan változtatta meg az életem egy meggondolatlan
kormányvásárlás.
Előzmények
Elértem pár éve egy olyan – PC tulajdonosok körében – ritka állapotot, amikor mindenbÅ‘l megvettem az általam elérhetÅ‘ maximumot, Ãgy a további gépfejlesztésen értelmetlen lett
volna gondolkodni. Persze ez csak maximum 3-4 hónapig tarthat, de addig is valamit szerettem volna venni még a géphez. Counter-strike-ot már régóta játszottam, minden meg is volt hozzá kielégÃtÅ‘ szinten, valami új kellett, egér vagy billentyű szóba se jöhetett. Ekkor jött az inger, egy PC-s bolt kirakatában, egy MOMO kormány. Persze az autós játékokat addig is nagyon imádtam, hisz a Destruction Derby látványa miatt adtam el az Amiga 1200-est, illetve rengeteg remek arcade játék boldogÃtott már a legelején. Csak, hogy párat emlÃtsek: NFS1, Megarace, Screamer, Ignition. A kormányvásárlás idejében a legújabb általam ismert autós játék az NFS-volt, valamelyik Underground. Kormánnyal haza, játék fel, kb. 10 perc múlva értetlen pofa, “ehhez minek kormány??” kérdéssel az arcomon, kormány vissza a dobozba. Volt még egy próbálkozás , de akkor is a dobozban landolt a drága. A változás akkor állt be, amikor megjelent a Test Drive Unlimited. Na igen, itt már a billentyűzethez képest volt értelme a kormánynak. Végre a pontos analóg vezérlésnek mutatkoztak az elÅ‘nyei. Ugye NFS-ben vagy balra kell menni vagy jobbra, közte nincs igény semmire, vagy ha volt is, azt gyors gomb nyomkodással elérheti az ember (kivéve a Porsche 2000). Ebben viszont még a félgáznak is hihetetlen jelentÅ‘sége volt. Végre elégedetten ültem a fotelben, nem hiába költöttem el jópár ezer forintot.
AutószerelÅ‘ tanÃttatásom kicsit megutáltatta velem a monoton problémamegoldást, valamennyire az autókat is, viszont mindig is különös vonzalmam volt a régi amerikai, különös egyéniségű autókhoz (Ford Mustang, Corvette, stb…). A TDU-ban természetesen kipróbálhatóvá vált ez a kategória, egy valóshoz hasonlÃtó közúti helyzetben, viszont a pillangó/tiptronic váltás… valahogy igen távol állt a kÃvánt összhatástól. Ekkoriban a G25 kormány már az elsÅ‘ áresésén túl volt, H váltó, bÅ‘r/fém kivitel, tengelykapcsoló pedál, meg mindenféle reklámszöveg. Mondom hajrá, unokaöcsémnek jó lesz karácsonyra a MOMO, nekem meg van valami új meglepi. Miután felszereltem a G25-öt és kipróbáltam, kicsit elment a kedvem mindentÅ‘l, mivel nem Ford Transit szimulációban akarok részt venni, mi a bánatot keres a váltó fent, a kormánykerék mellett. Arról nem is beszélve, hogy a bokám kivolt már attól, hogy olyan suta szögben kellett tartani a pedál használatánál, meg… szóval rámjött a hiszti.
Cockpit 1.0
Ekkor találtam valahogy egy videót: [Force Dynamics] Felkiáltottam: ez az,ez kell nekem! Persze csak házi, finomÃtott kivitel, épp nem volt megközelÃtÅ‘leg 2,5 millió forintom. 😀 Irány a google: “cockpit home made”. Na a találatokból aztán mazsolázhattam, sok ötletet megfontoltam amit másoknál láttam, majd hat méter zártszelvény vágása és hegesztése után, megszületett ez a jelenség:
A hat méter zártszelvény olyan 2500 Ft, ha van lehetÅ‘ségünk hegesztésre, ez egy kultúrált megoldás, olcsó, erÅ‘s, jól festhetÅ‘. Kell egy flex, pár jó ötlet, meg festékre pár ezer forint. Érdekes, hogy a vaslemez sokkal drágább, mint maga a szelvény, illetve kell még egy “szék”. Én egy használt autóülést használtam, bontóban könnyen és olcsón be lehet szerezni, ha az otthoni háztartásban épp nem lenne felesleges. Ha valaki olcsón szeretne új sportülést venni, a legolcsóbb amit találtam 25-30.000 forint. Még netes rendelésre is van mód. A Cockpit ára megállt valahol 19.000 forint körül.
A keresgélés közepette találtam az SG.hu fórumán belül egy topicot (közösséget), ahol hasonló beállÃtottságú emberekkel találkozhattam nap mint nap. Na ekkor derült ki, hogy én barlangban élek, mert annyi de annyi remek autószimulátor van, mint égen a csillag. Pár hónap alatt megismertem jópár játékot, illetve azt, hogy nem tud egy játék minden szempontot kielégÃteni, mindenre van egy “legjobb”. Az LFS talán a legélethűbb fizikát és kormánykezelést nyújtja, mÃg az rFactor rendelkezik a legtöbb autóval és pályával, szinte mindent megtalálni benne, még más játékok komplett áthozatalát is (GTL, Race, GTR). Igaz, néha a hangulatot nem sikerül, de ez már teljesen más tészta. Ha valaki most kipróbálná a játékokat – mert még nem hallott róluk – és elakadna, nyugodtan nézzen be fórumokba, olvasgasson, nagyon segÃtÅ‘kész emberek vannak, jó kis társaság (csak ne azzal kezdjétek, hogy hol van hozzá crack).
Hogy az épÃtésrÅ‘l is szóljak pár szót, láttam olyat, aki salgót használt, láttam aki fából készÃtette, sÅ‘t, van valami szuperigényes alumÃnium profil, amihez (mint egy technic legóhoz) millió féle kiegészÃtÅ‘ elemet lehet kapni, de találtam még műanyag vÃzcsÅ‘bÅ‘l készültet is. Hamar megtanultam, hogy
mivel órákat fogunk benne ülni, nagyon fontos, hogy állÃtani lehessen az ülés-kormány-pedál hármasból, legalább kettÅ‘ helyzetét.
Ha valaki épÃtésre adja a fejét, annak biztos vannak igényei, helyi adottságai amihez igazodni kell. Azt ajánlom nézzen körbe és jegyezze meg mások ötleteit, amikre neki is szüksége lehet, majd valósÃtsa meg. Vagy vegyen egyet készen és alakÃtsa át: [X-PIT].
Fontos lehet, hogy a billentyűzet és az egér is elérhetÅ‘ távolságban legyen, nem jó percenként kiugrálni az ülésbÅ‘l. Sokszor láttam pohártartót is felszerelve a cockpit-re. A monitoron sokat lehet gondolkodni, a projektor nagy képátlóhoz isteni megoldás, de be kell sötétÃteni hozzá, nehézkes a vászon elhelyezés, ha az ára nem akadály, meg a kb. 3000 óránkénti izzócsere. A vászon helyettesÃtésére állÃtólag a legjobb festékanyag a zebra festék, ami az utakon hever.
A képcsöves monitor sajnos szélesvásznú kivitelben ritkaság, ideiglenesen persze megteszi, de a látótér miatt érdemes a pénztárcához mérten szélesvásznú LCD vagy plazma megoldásban gondolkodni. DVI-HDMI csatlakozást használva akár a legegyszerűbb HD-Ready TV-t is meg lehet venni, tökéletes élményt biztosÃt 1280*720 felbontáson. Nem kell mindjárt FULL HD után rohangálni, lehet 1920*1080-ban a gépünk se tudna 50-60 fps-t biztosÃtani, az pedig szörnyű, ha kanyarban szaggat a játék. A VGA kábel a távolságot se nagyon fogja bÃrni, illetve rendesen beállÃtani kész rémálom az overscan compensation-t.
Miután elkészült a cockpit, és a váltó végre a helyére került, iszonyat jó érzés volt vezetni minden járművet. Csak krúzolni az utcákon (TDU) a Mustanggal, az a nyers hang, az a brutalitás. Persze ez hamar varázsát vesztette, jött a következő felfedezésre váró élmény, a pályaverseny. Sokáig nem
tudtam elképzelni sem, hogy egy olyan verseny, amikor 20 kör alatt sikerül 6 nehezen megszerzett pozÃciót javÃtani 2-3 körös csatákkal, nagyobb élményt tud nyújtani, mint egy 48:3-as stat CS-ben. Iszonyat az az izgalom, komolyan, idegrendszerileg rá kell állni, hogy az ember tiszta fejjel tudjon minden kanyarban dönteni és korrigálni. Már attól felmegy 160/100-ra a vérnyomás, ha úgy kell megtenni 5 kört, hogy valaki végig ott van a visszapillantóban.
Cockpit 2.0
Teltek-múltak a hónapok, sok megtett virtuális kilóméter, sok elbénázott kanyar, verseny. Kezdtem megismerkedni alap versenypályákkal, a szélárnyék és ideális Ãv szerepével, a Heel-and-Toe módszerrel, az alapbeállÃtásokkal és a vezetésre gyakorolt hatásukkal, amivel egy autót a pályához illetve a vezetési stÃlushoz lehet igazÃtani. Majd szembe jött ez: [FREX FFB Wheel].
Fúú igen, ez már kivitelezhetÅ‘ egy lakásban, még ha kicsit elvadultnak is tűnik a figura (azért hadd emlÃtsem meg, soha nem fogok kesztyűben és bukósisakban leülni a gépem elé, lehet az én hozzáállásommal van a baj). Van valami csodálnivaló az ötlet egyszerűségében, és ki ne próbálná ki
akár csak egy körre is?! Fel volt adva a lecke, kell egy olyan FREX rendszer ami mozgatja a széket, meg kell egy másik vázat épÃteni. Egyszerűnek hangzik, van benne 2 munkahenger, azt meghajtják levegÅ‘/olaj/elektromos úton, és kész a csoda. Na igen, [mindezt] potom 300.000 magyar forintért. Biztos van akinek ennyit is megér, és még van 1 harmadik munkahenger ennyiért ami az övet is feszÃti, hogy még élethűbb legyen a szimuláció. Nekem túlzásnak tűnt, meg akkor még sehol sem állna a szimulátor és máris otthagytam egy fullos PC árát.
Kitaláltam, hogy jó ezermester hozzáállással házilag biztos a töredékébÅ‘l is meg lehet épÃteni, csak hát ugye a program, meg a gépbÅ‘l kihozni a vezérlést… azért ez simán meghaladja a tudásom, viszont pár jólelkű emberét nem: [x-sim]. Ingyenesen adnak egy programot, ehhez van pár verzió, hogy milyen panelt lehet épÃteni, vagy a Conrad elektronikában van egy bizonyos kÃsérleti interfész, erre a célra megfelelÅ‘ USB csatlakozással: [K8055]. Na oké, megvan a program, rengeteg játékot támogat, kijön a jel, márcsak valamit vezérelni kellene vele.
A legerÅ‘sebb megoldás a hidraulika. Oké-oké, tudom, a padlószÅ‘nyeg nem szereti a mechanika olajat felszÃvni, de biztos meglehet oldani szivárgásmentesen is. Az volt a lényeg, hogy 30 cm-es utat tudjon 1-1 munkahenger mozdulni, és ezt 20 cm/mp sebességgel tegye meg (~1000-1500N erÅ‘ kifejtésével). A hidraulikát hamar elfelejtettem, ugyanis a legolcsóbb szivattyú 100.000, 45.000 forint 2 db vezérlÅ‘szelep és 50.000 2 db munkahenger. Plusz, halvány emlékeim a tanulmányaimból eszembe juttattak még pár kifejezést, a nyomásszabályzást, a visszafolyás megoldását, a hidraulika tartályt, és a vÃztelenÃtést.
Kezdtem elektromos szerkezetek – garázskapu nyitók, elektromos aktuátorok – után érdeklÅ‘dni, de vagy túl lassúak voltak, vagy túl gyengék. KésÅ‘bb talált egy kedves cockpit-épÃtÅ‘ kolléga egy olyat, ami képes mindkét igényt kielégÃteni 250.000 + áfa darabáron, de ezt a lehetÅ‘séget is könnyű szerrel elvetettem. Habár, találtam pár érdekes megoldást is: [léptetÅ‘motorral]. Csodáltam a FREX-et, hogy milyen módon tudnak ennyire “alacsony” áron kihozni egy ilyen rendszert.
Maradt a pneumatika, valamiért ettÅ‘l idegenkedtem a legjobban, de ez hamar elmúlt és az x-sim oldalán szereplÅ‘k közül is sokan ezt használják, miután az elektromos rendszereket Å‘k is kivesézték. A kompresszorra volt egy prÃma ötletük: Airbrush kompresszor, szobába való, nem hangos, nem is túl nagy, nyomásszabályzóval és vÃztelenÃtÅ‘vel van szerelve. Ez jó kezdetnek Ãgérkezett, használtan valamiért egész szép kÃnálat van a pneumatikus alkatrészekbÅ‘l (mindenkinek csak ajánlani tudom a Vatera áldásos tevékenységét). Összeszedtem a rendszert, megúsztam ~78.000 forintból. Persze a bolti ár itt is magasabb, megközelÃtÅ‘leg 150.000 forint körül mozogna. A kompresszor választásánál
szempont, hogy körülbelül 6 bar nyomást elÅ‘ tudjon állÃtani, nagyjából 20-30 liter/perc szállÃtásával. Én ugyan ezen érték alatt találtam csak (17l/perc), viszont hozzácsaptam egy 23 literes tárolótartályt, remélve az megteszi.
A szelepeknél fontos tényezÅ‘, hogy “5/3 middle closed” tÃpusúak legyenek.
Az ábrából könnyen megérthetÅ‘, hogy 5 csatlakozása van, 3 állása, ebbÅ‘l a középállás az áramtalanÃtott zárt, tehát tartja a levegÅ‘t. SzélsÅ‘ állásaiban a munkahenger egyik oldalára dolgozik, mÃg a másik felén lévÅ‘ levegÅ‘t elengedi. 24V vezérli a szelepeket, ezt a K8055 panel gond nélkül
kapcsolni tudja.
A munkahenger, hogy jól érezhető mozgást produkáljon, 30 cm (+-15 cm) munkahosszal érdemes megválasztani. Ahhoz pedig, hogy 4-6 bar körül elegendő erőt fejtsen ki, 50 mm átmérő szükségeltetik. A programnak szüksége van még 2 potenciométerre, visszajelzésként a szimulátor kimozdulásának állapotáról.
Mivel külföldön nem számÃt nagy összegnek amirÅ‘l most beszélünk, Å‘k többféleképpen bonyolÃtják tovább a rendszert:
Amikor 2-2 szelep mozdÃtja meg a játékost a nagyobb erÅ‘ érdekében…
… és amikor van egy gyorsabb/lassabb – több/kevesebb levegÅ‘mennyiséget áteresztÅ‘ – szelep, Ãgy két fokozattal vezérelve a mozgásokat.
Persze ez szelepbÅ‘l és/vagy munkahengerbÅ‘l mindjárt duplázást jelent, kétszer annyi levegÅ‘használatot, tehát komolyabb kompresszort. Ilyenkor gondolom felmerül a kérdés, hogy “csak egy sebességgel lesz képes mozogni a rendszer?”. Természetesen nem, létezik két szelephez egy pulzusmód vezérlés, ami 38ms-os idÅ‘kre nyitja-zárja a szelepeket, és 3 féle sebességénél egy elég bonyolult “szelepmátrix” nevű táblázatban minden iránynál be lehet állÃtani, hogy a lassú-közepes-gyors mozgásnál milyen mennyiségű pulzust szeretnénk.
Miután meglett a rendszer, a földön sziszegett és mozgott, csak a legfontosabb kérdés volt hátra: mégis milyen szimulátort épÃtsek?
Két lehetÅ‘ség adott, az elsÅ‘ egy bizonyos ‘DIY’ néven jelzett felépÃtés:
A videón is ezt láttam anno, középen egy pici vázat csuklóponttal megtámasztunk az ülés alatt, és hátulról jöhetnek a munkahengerek. Pár aggályom azért volt, a monitor nem mozog majd fékezésnél sem gyorsulásnál, és hasonló sorsra jut a kormány és a pedál is. Kezdett úgy tűnni, hogy ez csak FFB
kiegészÃtés és valójában csak rázni tudja az ülést, ami azért ennyi erÅ‘feszÃtésért nem igazán kárpótol.
Akkor kezdtem megbarátkozni a Rock’N’Ride (RNR) nevű felépÃtéssel:
“Kicsit” nehezebb a kivitelezés, de legalább nem fogom a fejem a falba verni, ha az elsÅ‘ verzió elkészÃtése után majd egy ilyenre áhÃtozom.
Viszont a forgó tojáshéj nem igazán izgatott fel, inkább a meglévÅ‘ állványt akartam megoldani, hogy dÅ‘ljön elÅ‘re fékezésnél, hátra gyorsulásnál, illetve balkanyarnál jobbra , jobbnál meg balra. Ugye mindig halljuk, hogy egy igazi versenyautóban 3g-nyi, vagy akár nagyobb gyorsulást is el kell viselniük a versenyzÅ‘knek. Esetemben, ha 90° ban elÅ‘re is dÅ‘lne és úgy lógnék beszÃjazva, akkor is csak 1g erÅ‘ hatna rám. Sajnos ez a maximum amit nagyon-nagyon ideális esetben majd valamikor el lehet érni egy ilyen rendszerrel.
Következett a tervezés:
Mivel a monitor, a kormány minden összetevÅ‘jével, jómagam az üléssel és a váz igen jelentÅ‘s tömeget képvisel, Ãgy azt csak akkor lehet fürge mozgásra bÃrni, ha ez mind a súlypontnál van felfogatva. Tehát ha 5 cm-rel elÅ‘recsúsztatom az ülést, akkor már felborul az egyensúly. Ezért jól be kell lÅ‘ni és állÃtási lehetÅ‘séget kell hagyni.
A vas alapanyag itt már kicsit többre jött ki: 20*20-as zártszelvényből 17 méter kellett, 20*40 6 méter, a karok 80*40, a talp 60*20, illetve a gerinc 100*60-as zártszelvény: ~17.000 Ft. Majd olyan 8-9 teljes délután hegesztéssel telt.
Majd száradás, száradás, száradás… gyűlölöm.
Valahogy Ãgy fest most:
Kormány
Akinek G25 kormánya van – és heves vérmérsékletű – az ne a kormánykereket csapdossa, vagy úgy jár, mint én. Igaz, hogy középen szép fémküllÅ‘ van, de körben, a markolat alatt valami műanyag csÅ‘ lehet, mert simán eltörtem egy ütéssel, hátracsuklott a két szélsÅ‘ küllÅ‘ vonalában a fél kormány, mint egy tejfölösdoboz. Még jó hogy két héttel késÅ‘bb érkezett meg a G25SLI, az is megsÃnylette volna. De Ãgy legalább a szimulátor készÃtésének üres napjaiban volt mivel foglalkoznom. Szereztem egy erÅ‘s, 3mm vastag acéllemezt, flexxel, köszörűvel, fúróval meg kis reszelÅ‘vel alakÃtgattam, ráhúztam karbonszál hatású matricát, pár gombot bele. Köré fémrudat hajtogattam, arra szigetelÅ‘ szivacs, majd jöhet egy réteg bÅ‘r.
A bÅ‘rözéssel volt egy szép történetem, simán ült kedves iparos barátunk a III. kerületbÅ‘l négy hetet az általa Ãgért egynapos munkán. Nem is lett volna baj, bár az elején egy hetet mondott, de egy hónap múlva azzal fogadott, hogy Å‘ ezt nem tudja bebÅ‘rözni. Hát igen, boldog voltam ám… no de sebaj, google az én legkedvesebb barátom, kerestem tovább. Találtam egy [helyet], ahol két nap alatt megcsinálták, és még iszonyat jó is lett. Igaz, ha minden nyersanyagot beleszámolunk, plusz a bÅ‘rözést, akkor olyan 24.000 körül áll meg az ár. Hasonló MOMO kormánykerék pedig már 40.000 körül van, bár az nem pont ilyen.
Freetrack
Még egy emlÃtésre méltó rendszerrel találkoztam, ami talán segÃt, talán hátráltat vezetésnél, mindenesetre sokkal élethűbbé teszi az egészet. Ez a Freetrack (ingyenes), vagy TrackIR (egyszerűbb, drágább, vásárlós) megoldás.
Működési elv a következÅ‘: van egy webcam, szűrÅ‘vel a lencsén, ami az infra fényeket nem szűri meg, csak a többit próbálja. A fejedre erÅ‘sÃtesz 3 világÃtótestet (esetleg fényvisszaverÅ‘t, ami a rá irányÃtott infrafényt veri vissza), a 3 pontból amit a program a webcamon keresztül érzékel, kiszámÃtja a fej minden mozgását, dÅ‘lés-távolság-forgás. Csak az alaphelyzetet kell megmutatni neki, és mint egy egérrel minden irányba érzékenységet állÃtani. A webcam olyan 4.000 Ft, szűrÅ‘nek alkalmas valamilyen exponált fotónegatÃv, a led 3 infraled 2 ceruza akksiról például, vagy tápról is akár: [link].
Egy 2 óra alatt összehozható “prototÃpus”:
Természetesen az X-SIM és a Freetrack rendszerek repülÅ‘szimulátorokhoz is igen alkalmasak – ha nem hasznosabbak -, igaz engem sosem izgattak eddig, Ãgy errÅ‘l nem tudok nyilatkozni.
Házi épÃtéshez még segÃtséget, több infót itt találni:
Ötletszerzéshez kapcsolható linkek:
Megvilágosodott elÅ‘ttem, hogy soha a büdös életben nem leszek már jó autóversenyzÅ‘, de az én igényeimet egy nehezen megszerzett 10. hely is kielégÃti. Remélem sikerült kedvet csinálnom pár fiatalnak, hogy korábban kezdjenek foglalkozni ezzel a témával, hátha tehetséges pilóták lesznek belÅ‘lük. A célom ezzel a “naplóval” nehezen megfogalmazható, talán egy kivonat az épÃtésrÅ‘l és az indÃttatásról túlrészletezve, talán kedvcsináló a barkácsolás és a játékszenvedély egyesÃtéséhez, talán csak marhaság. Én mindenképpen örültem volna tÃz évvel ezelÅ‘tt egy ilyen olvasmánynak.
Szia!
Nagyon jó ez a cikk! Sokat lehet tanulni belőle.
Köszönöm hogy leÃrtad mind ezt.
Zs
Köszi szépen! A többi cikket most igazÃtom, mert a fotók hibádznak.
szia…
zseni vagy… komolyan… !
ha majd csinálsz még, szólj.. hátha eladod…:)
ciao..
Szia!
Egy rendezvényszervező cégnél dolgozok és egy jövő évi rendezvénysorozaton szeretnénk bemutatni a szimulátorodat. Ehhez szeretném elkérni az elérhetőségeidet, hogy egyeztetni tudjunk.
Köszönettel:
Iberpaker Péter
06-20-207-0035
Sziasztok. Kellene nekem egy pici segÃtség csináltam egy F1-es kokpitot és kellene nekem az az elektronika ami mozgassa az egészet. Fizetek érte amegyik kér az iletÅ‘. Tudnátok segÃtenni nekem ezzel elÅ‘re is megköszönöm. Itt az email cimem: papesslovakia@gmail.com