‘SIM-GEAR, The Lightning SST’

2009, február

 

“H”-váltó a javából..

Miután hazánkban is [kapható] már ez a csodás szerkezet, és amiért kevés helyen olvasni róla – meg a sors is összehozott vele -, készítettem egy ismertetőt. Viszont mielőtt belekezdek, szeretnék magáról a szükségességéről, a H-váltó hasznáról írni, illetve, hogy senki se várjon el olyat, amit nem adhat ez a készülék. Aki az egyszerű tényeket akarja róla megtudni, az tekerjen le egy bekezdést.

 

 

Előzmények, elmélet…

Aki valaha is foglalkozott autószimulátorokkal, azok közül mindenki hallott már a Logitech csúcs kormányáról, a [G25]-ről. A legnagyobb újdonság – megjelenésekor – ebben az árkategóriában a H váltó és az ehhez kapcsolódó tengelykapcsoló pedál (továbbiakban kuplung) volt, nagyjából 2 éve. Megfigyelésem alapján a mai napig sokan áhítoznak még most is erre a – sokaknak – borsos áron kínált termékre.

Az autósportok igen nagy részében még most is megtalálható ez a fajta váltó – nem csak a pillangó és szekvenciális társai -, az utcai autókról nem is szólva. Sok fórumozót ismerek, aki mindig azt a váltótípust használja, amelyik a valóságban is megtalálható a vezetett járműben (bevallom én csak nemrég éreztem rá ennek az ízére). Most jön a hidegzuhany, amire az ember igazából nem is akar gondolni. A ‘H’ elrendezéssel + kuplunggal nagyon-nagyon, nagyon-nagyon sokat kell gyakorolni ahhoz, hogy ne rontsunk a saját időnkből, ha a ForceFeedback erejét is magason tartjuk (érzésre valahol az igazi körül), akkor még komoly fizikai megerőltetést is jelent egy 45-50 perces futam. Na, ez az ellentmondás az egészben, hogy akkor minek adtam ki 10-20 ezer forinttal többet valamire, amivel lassabban/problémásabban haladok a pályán?

Erre nincs más válasz csak az, hogy az élvezet, a vezetési élmény, a szimuláció tudata. Egérrel és gamepaddal is nyernek versenyeket, az analóg gázadás, kanyarodás adott. Illetve sokkal egyszerűbb közel nulla FFB-ellenállású kormánnyal versenyezni, automata kuplung-al, pillangó-váltóval, még ha egy 1967 Ford Mustangot is vezetünk (ami valljuk be, ebben az összepárosításban elég idétlenül mutat, de gyors). Aki még csak most kezdi a vezetést, azt ez hátráltatni fogja az egyből nyerni akarásban. Ebben nincs semmi különös, mindenki így kezdi, az elején mindenki a legjobb, leggyorsabb akar lenni, én is így kezdtem.

Idővel annyit változott a hozzáállásom, hogy inkább harcolok a negyedik, nyolcadik, tizenkettedik helyezettel a verseny végéig, de azt maximálisan élvezzem. Hosszú távon nekem ez több élvezetet és emlékezetesebb versenyeket biztosít, mint csak arra figyelni, hogy “ne rontsak, gyorsabb vagyok, gyerünk, gyerünk”. Bár kétségtelenül dagad a mellem, ha ezek mellett még jó eredményt is érek el. Kifejezetten olyan versenyt is rendeztünk már ismerőssel, hogy neked is van H váltó, nekem is, menjünk úgy, azonos feltételekkel. Olyan megkülönböztetést nem tesznek (sajnos vagy szerencsére) a hálózati játékok, hogy ki milyen feltételek között vezet. Igazából az diszkrimináció is lenne “…te lassabb leszel, mert nem vettél ezt meg azt…”, de cáfoljatok meg, ha rosszul informált lennék.

Ideje a szerkezetről is beszélni, mert a címen kívül még 1 szó sem esett róla. Nincs egy éve, hogy valaki felhívta a figyelmem erre a kinézetre igen mutatós termékre. Köztudott, hogy a FREX igen nívós termékeket gyárt, szemmel láthatóan igen masszívak is, nyüstölésre való. Ellenben ez egy ékszer a [weblapjuk] fotói alapján, mellesleg olcsóbb is. Meggyőző az oldalon található videó a működésről, de igazán írást nem is találtam róla akkoriban. Szüneteltettem a dolgot, viszont eközben külföldi fórumokon igen jó visszajelzéseket olvastam. Mivel közeledett egy szép kerek szám – ami a születésnapjaim mennyiségét illeti – és semmilyen más ötletem épp nem akadt, rávettem a családot, hogy dobjanak bele nekem pénzt, így én is könnyebben rávettem magam, nekik pedig letudva az ajándékválasztási probléma.

Az ismertető..

4 hét alatt meg is érkezett, a karácsonyi postai áradat között kicsit elveszve. Első kézbevételre egy masszív, súlyos darabnak tűnik, gyönyörű megmunkálással, de ez még a lényeget nem is mutatja meg igazán.

 

 

Ezt utólag olvastam a honlapon (ami engem cáfol ugyan) az általános kérdések-válaszok pontjában:

– Does an H shifter really lower your lap times?

– Absolutely! No matter what other manufacturers claim, no sequential, inline or paddle shifter will be as fast as an H shifter for changing gears.

Vagyis:

– Tényleg csökkenti a H-váltó a köridőket?

– Teljesen! Mindegy más gyártó mit állít, “szekvenciális” vagy “pillangó” sosem lesz olyan gyors sebességváltásnál mint a H-megoldás.

Ha ez nem reklámszöveg, akkor nekem biza van még mit gyakorolnom, lehet, egyszer majd írok, hogy sikerült. Addig is, a váltó maga 8 fokozatú, dupla H betű elhelyezkedésben. Így elérhető a hetedik sebességfokozat, illetve a hátramenet a rúd lenyomása – vagy egyéb retesz elmozdítása – nélkül. Így legalább jóval kevesebb hibalehetőség lapul a fémház alatt. Nincs benne FFB hogy, kilökje a fokozatot, csak magát a H váltó funkcióját szimulálja. A közel másfél méteres USB csatlakozóval, egy pillanat alatt életre lehet kelteni, – bármilyen külön driver nélkül – a játékvezérlők között azonnal megjelenik.

 

 

A váltógombot le lehet cserélni – még nem próbáltam -, alatta a leírás szerint egy 5/16 x 18tpi menetet találunk. Ez valami 8-as átmérőnek felel meg, 18-as menetemelkedéssel inchenként (?!?). Ezt próba nélkül nem erőltetném, és említenek valami adaptert is.

Aki fix helyre tudja felcsavarozni, az eltávolíthatja a szorító keret alsó “álkapcsát”. Két csavar meglazításával pedig 360°-ban körbeforgathatjuk, a körülményeinkhez adottan.

 

 

Ha valaki fennhagyná, az közel 5cm vastagságú lapra tudja vele jó masszívan felfogatni, illetve található a csomgban 4 öntapadós gumipapucs, hogy megkíméljük a befogott falapot.

 

 

Minden játékot, ami elérhető volt hirtelen a környékemen, leteszteltem. Tökéletesen működik a nagy kedvencekkel, a SIM-GEAR honlapján láthatjuk a teljes listát.

 

 

A váltás nagyon finom – és mégis elegendő az ellenállása -, elhiteti az emberrel, hogy most egy komoly mechanikát mozgat meg. Hangja is a fém házban egy mechanikus fém hang, remélem, hogy a videón valamennyire hallatszik. Rendesen beugrik a fokozatba, és plussz erővel kell kihúzni. Az ürest könnyen lehet érezni, és könnyű onnan rátalálni a kívánt sebességre. A G25 váltójához képest meglepően kevés alkalommal váltottam mellé az elején, – könnyebb volt megszokni – pedig féltem, hogy a 8 fokozat között könnyebben váltok mellé. A szerkezetre 3 év garanciát vállalnak.

 

 

 

Konklúzió

Kérdezhetitek, ezek után kinek jut eszébe a kormány árát még egyszer kifizetni egy olyan szerkezetért, ami – G25 tulajoknak – eleve adott. Külső szemlélő szerint semmi lényeges különbség nincs. Azért a G25 váltója hagy maga mögött kívánni valót, létezik jópár tuning rá (erősebb üresben tartás, életszerű sebességbe ugrás, hátramenethez a lenyomó erő növelése, a hátramenet javítása, ami annyira mondható tipikus hibának, mint a MOMO fékpedálja). Próbáltam már cserélni rajta váltó gombot is, az új – könnyűnek mondható markolat súlya – könnyedén behúzta negyedik fokozatba. De mindenki próbálja ki a SIM-GEAR termékét ha teheti, és ítélje meg maga.

Én nagyon meg vagyok elégedve vele, ezt már soha semmire nem fogom lecserélni. Maximum azt tudnám elképzelni, hogy jön egy FFB-s változata, ha rosszul kuplungozok a váltásnál, akkor kivágja üresbe. 🙂

Repeta

A Logitech G25 kormánya remek. Nem tudom elképzelni se mi lehet még jobb nála. Sajnos ECCI, FREX vagy egyéb csoda kormányokat még sosem sikerült kipróbálnom. A váltóról beszéltünk, a pedál pedig strapabíró konstrukció, és egy porszemnyi változtatással remek javulás érhető el.

Az alap probléma a fék működésével van. Egy autóban nem attól függ a fékerő, hogy épp milyen szögben áll a pedál, hanem, hogy milyen erővel nyomjuk/tartjuk épp (ez ideális esetben azért pedálszöghöz is köthető). Lehet csak nekem nem olyan kifinomult a bokám, de én – ütközés előtti tartományban – nem tudom megállapítani pontosan mennyi van még hátra (70-80-90%?). Maximum fékerőt pedig sok-sok jármű nem preferál, illetve ha blokkolt a kerék idő mire újra felpörög és betapad az autó, lehet, addigra már lecsúsztunk a kanyar ívéről. Nagyon sokszor ezt csak hangokból lehet észrevenni, vagy a tükörben a füstből, de ekkor már sokszor elkéstünk. Ha el tudnánk érni azt, hogy a fék felkeményedjen – mint igazából -, akkor sokkal jobb visszajelzést kapnánk, hogy merre jár a pedál.

Annyi extra feltétele van a dolognak, hogy fel legyen fogatva a pedál, vagy nagyon-nagyon jól tapadjon a talajon. Ha szétszedjük, egy rugó testet találunk, amit könnyen megbontunk és a közepébe egy megfelelő gumidarabot teszünk. Így a fékút 35-40%-nál kezd érezhetővé válni, egyre-egyre keményedik, nálam 100%-ig be se nyomható, csak olyan 95%-ig.

A megvalósítása: bemegyünk a kisállat-kereskedésbe, keresünk tömör gumilabdát kutyáknak (radírra emlékeztető, középen körbe látszik az öntőforma). Amikor kézbe vesszük – megnyomorgatjuk -, akkor érezni, hogy igen masszív anyag és a kutya is csak hosszú hetek kemény munkájával tudná kikészíteni. Ha egy millimétert be tudjuk nyomni ujjbeggyel, akkor jó erőben vagyunk (ablakot simán át lehet vele dobni érzés), el nem lehet képzelni, hogy ez lábbal nyomva össze fog menni. Egy jó éles szikével (kézre vigyáz) vágunk egy 13*13*30mm-es szeletet (a 30mm lehet 35 is akár). Nem gond, ha nem tökéletes téglalap, a hosszától függ a szükséges összenyomó erő. Én 32mm-es darabot ajánlok (nekem az vált be), de egy ismerősöm 30mm-re leszedte, mert túl kemény lett. Vigyázzunk összerakásnál, a vékony zsinórt könnyű elnyírni.

Ez természetesen nem az én találmányom, MOMO és DFP pedáloknál squash labdával oldják meg, G25-nél úgy hívják [Nixim] mod, akár meg is vásárolható. Ezzel a módszerrel nekem sikerült jobb köridőket futnom és másoktól is csak pozitív visszajelzést kaptam. Ez csupán pár apróság, amivel élvezetesebbé lehet tenni a versenyzést, de emberi ellenfelek nélkül sosem lesz maximálisan izgalmas.

Mivel legutóbb saját kreálmányról írtam – a váltó otthoni elkészítéshez nem volt igazán jó ötletem, vagy túl sok gépmunkára lett volna szükség -, ígérem, hogy a hagyományt követve ha kész leszek a saját pedállal – és használhatónak bizonyul -, akkor arról is említést teszek.

 

 

Kaptam pár kommentet, hogy mi a bánatot csináltam én a kormányommal legutóbb. Igazából azóta se tudok mást mondani, kicsit rácsaptam.