‘TripleHead2Go vagy ATI Eyefinity?’

2009, november

 

Akinek nem ismerős a TripleHead2Go rendszer kifejezés, annak pár szóban annyit, hogy három monitort (vagy már akár többet is) egymás mellé illesztenek, amelyekre egy összefüggő, de feldarabolt képet küldünk. Akár szélsőséges képarány, akár a nagy méret elérésének céljából, mint egy videófal. Persze ahogy az már lenni szokott, megint belenyúltam a lecsóba.

 

Előszó

 

Manapság örül az ember, ha talál egy jó, megbízható monitort, ha ez még jó minőségű is, (főleg a mai, vacak LCD technológia mellet) – a nélkül, hogy ne kelljen bokáig a zsebébe nyúlnia – akkor szerencsésnek is nevezheti magát. Sajnos a képcsöves, CRT technológia képviselőit már alig látni boltok polcain, pedig színeiben, feketéjében, még a mai napig nem akadt versenytársa. Ami megközelítené – a plazma technológia – sajnos kisebb méretben nem létezik. A projektoros rendszereknek meg speciális igényei vannak, sötét kell, jó vászon, élettartam meg üzemeltetés háklijai vannak.
Ha megvan a kedvenc, megbízható monitor, élvezi az ember a játékokat, filmeket. Addig örüljön, amíg az alábbiakhoz hasonló képektől, be nem indul a fantáziája:

 

 

 

Az elmélet

Első ránézésre látványosnak tűnik, de több szempontból is ellenvetést keltett bennem, persze idővel ezeket lerendeztem magamban:
– Eleve mindjárt három monitor kell, abból is három egyforma az igazi. Ez drága játéknak ígérkezik, ezen a ponton nehéz spórolni, mindenkinek ajánlok egy jó szponzort. Ráadásul, az azonos a futószalagról lejövő egyforma kijelzőknek is más néha a képük, színük, fényerejük. Különböző sorozatú monitorokat lehet, hogy sosem sikerülne összehangolnunk, kellemesen egyformára.
– Ha nem látunk eleget a monitoron, akkor a kameranézetet is forgathatjuk, ebben segíthet egy fejmozgás követő rendszer is (TrackIR, FreeTrack). Igaz, erősen szoktatást igényel a sofőrnek, hogy vezetés közben még az úton tudjon maradni egy kanyarban. Viszont nekem (előző cikkemben beszéltem róla) a sok USB eszköz jelenléte miatt, használhatatlan a FreeTrack. Csak akkor működne, ha lemondok a váltóról, vagy a pedálról, tehát ez sem megoldás nekem.
– Létezik széles vásznú monitor, a 16:9 képarány remek betekintést ad a játékba, ott be is lehet állítani olyan FOV-ot (field of view, látószög), hogy úgy fogunk látni mint az Alien, amikor a folyosón rohant Ripley hadnagy után. Kis túlzással, én is ilyen nézetet használtam sokáig, jól lehetett látni a mellettem haladó járműveket, a kanyarra jó rálátást biztosított (apex), és a sebességérzetet is nagyon jól éreztette. Arról nem is beszélve, hogy belülről a jármű látványa, igazán kellemes, főleg ha minőségi a kidolgozása, mint például az iRacing-ben.
Itt csak az egész vezetésnek a torka lesz véres, hiszen az előttünk levő útból, ahova szeretnénk menni, a 82cm-es képátlóból, mindössze egy 5*15cm-es felület jut. Pedig ott történik igazán a lényeg, arra kéne menni, ott látom mire kell felkészülni stb…

 

 

Ennek az ellentéte, ha elkezdjük csőlátás kategóriába állítani a nézetet. Az utat remek mód fogjuk látni előttünk, de sok autónál se a külső, néha még a belső tükröt se látjuk már, a mellettünk lévő autóról, vagy akár a műszerfalról nem is beszélve. (a virtuális tükröt nem említem, az maradjon az NFS szériának) Bár az oldalra, vagy akár a hátranézés gombot, még mindig lehet bátran használni.

 

 

Nehéz, de nem lehetetlen azért egy használható köztes állapotot találni, tökéletest ugyan nekem, nem sikerült…

 

A gyakorlat

Ennek a két vezetési nézetnek összegzi az előnyeit, a három monitoros rendszer. Az oldalsókon kapjuk a sebességérzetet, mellettünk lévő autókról infót, előre fele pedig koncentrálhatunk a vezetésre.
Ahogy az lenni szokott, erre a módszerre létezik olcsóbb, “házilag” barkácsolt megoldás, és drágább boltban kapható is. Ezek mellé jelent meg nemrégiben, egy konkurencia Eyefinity fantázia névvel, az 5xxx sorozatú ATI kártyákban.

 

 

Matrox TripleHead2go

Adott a számítógép, aminek a videó kártyája kiküld egy szép szélesvásznú jelet. Az 1280*1024-es felbontáson hajtott kijelzőknél, ez 3840*1024-es jelet jelent. Ezt mint egy “videó jel elosztó” feldarabolja, jelen esetben a TripleHead2go, ami a Matrox terméke, közel nyolcvan ezer forintos áron. Itt, kezdhet az a rész is számításba jönni, hogy gépünk képes lesz-e folyamatos 60 képkockára, az általunk választott játékkal, ilyen magas felbontással.

 

 

Ha az ára nem rettent el minket, és a számítógépünk is könnyedén megbirkózik a számítási feladatokkal, akkor is marad egy-két apróság, ami például nekem szúrta az szememet.
– Az első, hogy a TripleHead2Go-t ugyan mostanában meglehet olcsóbban venni használtan, de az csak D-Sub csatlakozóval rendelkezik. Ez az analóg jelátvitel, egy 32″ kijelzőn már igen zajos képet ad, egyéb gondokról nem is beszélve. Amikor először találkoztam evvel a rendszerrel, még nem létezett a digitális változata. Mára már persze elérhető DVI-os, vagy akár DP (DisplayPort) csatlakozós változata is. A DisplayPort mini testvére ismerős lehet Mac tulajdonosok számára (miniDP), csak a csatlakozó méretében van változás. Átalakításához nem kell elektronika, csak az aljzat változik, akár a HDMI-miniDMI esetén.
– Második, hogy már a legolcsóbb kategóriában is megjelentek a FullHD kijelzők – ami ugye 1920*1080-as felbontást jelent – és egy ilyen monitor vagy Tv, ezen a felbontáson érzi is magát a legjobban (LCD-nél nagy minőség romlást okoz, ha nem natív felbontáson hajtjuk). A gond csak az, hogy a régi TripleHead-nek 3840*1024 a maximális működő felbontása, a digitális testvérének is csak 5040*3150 (3x1680x1050). Persze a “csak” jelző kicsit viccesen hangzik, de ami nekem kell az 1920*1080*3. Persze a vele járó számítógépes hardware igények nem elenyészőek.
Sajnos hiába keresem a forrást, (egy színvonalas beszélgetést olvastam, ott voltak pontos számítások rá) csak az emlékezetemből tudok rá hivatkozni, a DVI csatlakozó sávszélessége nem is bírna 3×1920*1080-as felbontást átvinni. Tehát nem a Matrox akar még egy bőrt lehúzni a termékéről, a DVI port csatlakozó ennyi bír csak el. Ennek az orvoslására (gondolom) jelent meg a DisplayPort csatlakozó, de még mielőtt rátérnék ennek a problémának a tovább boncolgatására, jöjjön egy olcsóbb megoldás.
Matrox oldala

 

Software Triplehead avagy SoftTH


Okos emberkék kitalálták, hogy ha már kettő darab videó kártyát is képesek vagyunk beletuszkolni a számítógépünkbe, akkor a három monitor csatlakozása igazából meg is van oldva. Írtak még hozzá egy remek kis programot, ami így életre is kelti a harmadik monitort. A második kártya csak egy csatolófelület szerepét tölti be, számításokat nem végez, ez a feladat megmarad a “fő” videó kártyánknak. Lehet akár egy belépő szintű is, csak Direct3D támogatás legyen rá, illetve a csatolófelületnek PCI-E ajánlanak. Állításuk szerint, csak annak a sávszélessége fog akadás mentes eredménnyel szolgálni, bár AGP csatlakozással is képes működni. A honlapjukon említenek jó pár tesztelt játékot, frissítik a programot folyamatosan, de XP operációs rendszert ajánlanak, Vistával komoly gondok akadtak néha.
Kipróbálni, a három monitoros nézetet, egy polcon porosodó, elfelejtett videó kártyával, és a családból ideiglenesen összehordott monitorokkal, teljesen ideális próbára ad lehetőséget.
SoftTH oldala

 

Ati Eyefinity

 

El is értünk ahhoz a ponthoz, ami miatt ez az írás készült. Senki, de senki nem tudott nekem az eyefinity-vel kapcsolatban információt adni, – legalábbis olyat nem, amit az elmúlt pár hónapban a reklámokban nem olvashattam volna – talán lesznek páran, akinek segítek tisztázni ennek a rendszernek az alkalmazását. Sok cikk jelent meg mostanában az új ATI kártyákról, de ezt a részt valahogy mindenki átugrotta.
Tele volt a média olyan képekkel, ahol hat monitort lehet (videó kártyánkként) a fantáziánktól függően, különböző alakzatokban elhelyezni. A kártyára közvetlenül köthetjük őket, a mi esetünkben elég csak hármat is.
Ez így elsőre túl szép, hogy igaz legyen, csak az nyugtatott meg, ha ennyire szajkóznak valamit, az csak működőképes.

 

 

Idővel kiderült, hogy lesz egy 6-way és egy 3-way jelzésű kártya is, hat, illetve négy monitor csatlakozással (a négyből egyszerre csak három működik). Még jól is hangzik ez a kis “butítottabb” verzió, bár árban még nem tudom mennyivel olcsóbb így, mivel a 6 portos változata még nem kapható tudtommal.

 

 

Némi számolgatás után elhatároztam, hogy belevágok az átalakításba. Kiszemeltem egy HD5870-es kártyát, 2xDVI,1xHDMI és 1xDP csatlakozóval a hátulján. Körbeolvastam és körbekérdeztem az eyefinity tekintetében, úgy tűnt, egyetlen feltétel van a három monitor életre keltésében, az egyik használatban lévő kimenet a DisplayPort kell legyen. Kerestem hozzá átalakítót, (DP->HDMI) öt ezer forint, megrendelést követően pár nap múlva mehettem is érte, egyúttal még két tíz méteres HDMI kábelt is vettem.

 

 

Megérkeztek a TV-k is, öreg nvidia kártyát lecseréltem a piros szörnyetegre, ami mellesleg a fele Sata portomat eltakarja. Talán majd, ha vízhűtő blokk kerül arra is, akkor kapom vissza őket.
Jöhetett az első próba, új ATI driver felrak, – a gondos nvidia kitakarítás után – a kijelzők csatlakoztatva, Eyefinity persze ba**ik menni. Lát négy kijelzőt is, (a negyedik egy szimpla íróasztalon lévő) bármelyik kettőre csihol nekem képet, csak egyszerre a hármat felejtsem el.
Remek, irány a google. Nem kellett sokáig keresgélni, csak olyan szavakat kellet beírni, hogy “EYEFINTY NOT WORK”.
Olvasgatások után annyi derült ki, hogy mégsem lesz olyan olcsó megoldás ez. Igaz a videó kártya magába foglalja a Matrox három monitoros szolgáltatását, de valami még hiányzik. Azt tudtam, hogy az egyik használatban lévő kimenet, a DisplayPort kell hogy legyen, csak azt nem, hogy erre a kimenetre egy erősen túlárazott DisplayPort-os monitort kell tenni, vagy az átalakítónak kell aktívnak lennie.
Az aktív átalakító, annyit tesz, hogy nem öt ezer forint, hanem harminc vagy fölötte. Egyértelműen látszik, hogy tisztán lehúzásra megy ki az egész. A kártya figyeli, hogy milyen adapter van rajta, ha nem aktív – ami a mi esetünkben az ég adta világon semmit sem jelent – akkor nem hajlandó bekapcsolni a harmadik monitoros opciót.
Természetesen, ilyen átalakítót Magyarországon nem kapni. Európából 130€-ért, vagy Amerikából 100$-ért bármikor megrendelhető. Persze ez mostanában hiánycikk, várni kell rá heteket. Egy kísérletező egyén írása alapján, van egy könnyebben beszerezhető megoldás, ha besétálunk egy Apple szaküzletbe, és leakasztunk a polcról egy miniDP-DualDVI adaptert. Amit hasonló lehúzási szándékból gyártanak, szerencsétlen alma tulajok számára (bár ők már hozzászokhattak). Ez egy aktív DP-DVI átalakító, már csak egyetlen gond van vele, hogy nem lehet az ATI kártyába közvetlen bedugni, mivel a mini dugót még normál méretűre kell alakítani. Na ilyen átalakítóval sajnos alma boltok nem szolgálnak, irány a google megint. A világon nagyjából egyetlen helyen lehet ilyet kapni, nem hiánycikk, nem is drága (18$), ennyi minden után meg főleg nem. Ígéretük alapján 3 nap alatt meg is jöhet.
(Ennek a fórumnak az első hozzászólásában össze van írva, milyen megoldások érhetőek el.)
Még annyiban szerencsésnek mondhatom magam, hogy az Apple adaptert sikerült használtan, olcsóbban megvennem. A cikk írásának megkezdésekor itt tartok, még nem jött meg a kábel, de bizakodó vagyok.

Megérkezett, nem telt bele 4 nap sem. Kicsit drágább lett a vártánál, ráraktak még egy kis hazai áfát, vámot…
Na csatlakozzunk, tehát nekem van három FullHD-s kijelzőm, amikre HDMI kábellel küldöm a jelet. Amit alább látunk, hogy a DisplayPort-ból (Ati kártya feneke) a rendelt kábel csinál egy miniDisplayPort-ot, az így csatlakozik az aktív adapterhez (ami az USB-n kapja a tápot), ennek a DVI kimenetét alakítom tovább HDMI-re, és tesz meg tíz méter a TV-ig.

 

 

Komolyan engem lep meg a legjobban, hogy az így tényleg működik, és nem jön be rajta a Szabad Európa Rádió.
Az Ati Control Centerben mindjárt meg is jelent a három monitoros beállításának lehetősége (eddig csak a 2×1 illetve 1×2 volt látható).

 

 

Mindjárt ez a szép látvány fogadott:

 

 

És már próbálgattam is a játékokat:

 

 

Sajnos, csak ideiglenesen tudtam játszani a három kijelzővel, még nincs meg helyük (készülget). Készítettem FRAPS-al screenshot-okat, de valamilyen oknál fogva az 5760*1080-as kép helyett, csak egy 2880*1080-as képet kaptam, ami pont a látható kép bal fele. Magam sem értem igazán, (és az összes screenshotom használhatatlan ebben a formában) de hála az égnek sok jó bemutató kép kering fent az interneten, mindenki meglesz most az enyéim nélkül.
Cserébe, (a sajnos már visszaszerelt harmadik monitorral) azért itt egy saját:

 

 

A beüzemelés részleteire nem térek ki, könnyen rá lehet jönni, illetve itt egy bemutató videó.
Azért még nem tökéletes az ATI driver, remélem javítgatnak rajta, néha önálló életet él. Újra, meg újra létrehozni ezt a monitor “csoportot” elég macerás, de persze kell nekem állandóan kapcsolgatnom az íróasztal, meg a szimulátor kijelzők között. Az kicsit érdekes hiba, hogy az apple adaptert, minden egyes monitor group létrehozás előtt, ki-be kell dugdosni az USB-be. Persze aki állandóra állítja be, az ne aggódjon, egy számítógép újraindítás után nincs evvel újra dolga.

Kiegészítés,  2011/03


Van pár járulékos infó a cikk keletkezése óta, ezeket szeretném közzétenni.

– Megközelítőleg fél év leforgása után, már nálunk is kapható lett jó áron, aktív DP-DVI átalakító. Nem kell azt az utat végig járni, amit anno.

– 10.3 driver óta, létezik egy “bezel compensation” nevű állítási lehetőség az ATI driverekben. Nehezen lehet szavakba önteni a szerepét, a monitorok keretét figyelembe véve olyan képet kaphatunk, aminél a keret mögött is aktívan folynak tovább az események, csak épp nem látjuk. Olyan, mintha csak letakarták volna a képet, nincs az összhatásban olyan törés, hogy pár centivel odébb folytatódik ugyanaz. Autós példával élve, mintha még egy ‘A’ oszlop takarná a kilátást.

Evvel a technológiával csak egy apró gond volt eddig, hogy három tökéletesen azonos monitornak kellett szerepelnie a csoportban. Sajnos még az én TV készülékeim sem voltak jók, mert nem jelentettek az EDID firmware-ükben pontos méretet a képernyőjükről, és mint a monitorok egy részében, a TV-k sem támogatják a házilag történő firmware cserét.
Erről a cseréről itt részletesen írnak, de nem minden monitor támogatja a változtatást, vagy szervízmenübe kell bejutni hozzá. Volt olyan, aki nem egyszerre vette meg a három egyforma monitort, más firmware-el rendelkeztek a monitorok, és már nem indult el ez a beállítási lehetőség a driver-ben.
De tegnap este meglepetés ért, ez az új 11.4-es verziószámú ‘Early Preview’ (más néven gondolom beta) meghajtóprogrammal elindult nálam is a ‘bezel compensation’.

 

Otthon így ilyen képet ad:

És ilyen érdekes screenshot-ot készíthetünk:

Nec curved screen


 

Ez a hajlított kijelző lehet a megoldás a jövő tekintetében. Nincs keret a képernyők között, – ami első kivetni való lehet a TripleHead rendszerben – csak egy szép folyamatos, egybefüggő felületünk van. Számomra nem derült ki hogy milyen technológiáról van szó, és ahogy az árát megláttam, már nem is kutakodtam tovább. Vaskos és súlyos monitorról van amúgy szó, de ez legyen a legnagyobb hibája. Picit még várnunk kell, hogy elérhetővé váljon számunkra. Nec oldala

Illetve pont tegnap olvastam a cikket az index oldalán, még egy ilyen csodabogárról, kicsit mérsékeltebb áron.

 

Fresnel lencse

 

Említettem a monitor keretének zavaró tényezőjét. Csak úgy tudtam magam meggyőzni, hogy nem foglalkoztam a kérdéssel. Egyszer-kétszer olvastam is róla, hogy játék közben egy idő után fel se tűnik. Képi információt nem veszítünk, ott kezdődik a másik, ahol a mellette lévő abbahagyta, csak pár centivel odébb. És igazából, a rövid idő játék alatt amíg teszteltem, számomra is eltűnt, mintha ott se lenne.
Akit esetleg mégis zavarna, annak létezik egy megoldás. Egy lencsét helyeznek a kijelző elé, ami annyi nagyít/torzít a képen, hogy a keretek eltűnnek. Túl sok mindent nem tudok róluk, csak hogy drága, kicsi szögből ad csak jó képet. Régebben a FREX is árulta, de házi megoldásról, pár fotóval azért szolgálhatok:

 

 

A három monitoros rendszerekről még annyit, hogy az eyefinity nem támogat csak egyforma felbontást, és azonos tájolást. A SoftTH rendszer nem ennyire szigorú, ott csökkenthetjük a felbontást, és beforgathatunk akár két kisebb monitort, a középső nagy köré. Illetve a Matrox-nak is vannak, finomhangolási lehetőségei még.

Frex Canopy Screen

 

Igaz ez a rendszer nem három monitoros megoldást használ, csak egy projektort, de azt fantasztikus módszerrel. Teljesség enyhe igényével szedem össze a megoldásokat, és ezt sem hagyhattam ki a felsorolásból. Ez is átkozottul drága, de megemlítem, mert mindenkinek más anyagi javak állnak rendelkezésére.
Egy gömbölyű, áttetsző, műanyag vászonra vetítenek, ami körbeveszi a játékost. Frex oldala

 

 

Vegyesen

 

Illetve ennek az egyik alternatívája a jDome, és a keretek eltüntetésére már nem egy olyan megoldást is láttam, hogy két-három projektorral vetítettek egy görbített vagy sima vászonra házilag. Ezeknek a pozicionálására program és korrekt leírás is létezik.
Azért azt kétlem, hogy így képes lennék tartósan játszani.

 

Végszó

Ezen az oldalon sok beállítással és trükkel találkozhatunk. A régebbi programokat, sokszor csak furfangos megoldásokkal lehet rávenni, hogy olyan széles látószöget tegyenek lehetővé, mint ahogy azt a rendszerünk megkívánja. Néha még a megfelelő felbontást is csak turpissággal lehet előcsalogatni a játék menüjéből.
Sokszor fognak például erre a Widescreenfixer nevű programra hivatkozni.
Azért új játékok már erre felkészülve jelennek meg…
Mindenki, aki hasonló rendszerben gondolkozik, fontolja meg, hogy rögtön display portos monitort vesz. Ha ma még nem is, de mire a cikket olvassa, lehet, hogy az alap kategóriában is megtalálható lesz ez a csatlakozási mód. COD6

 

Szeretném felhívni a figyelmet, hogy a napokban indult, az iwiw illetve a facebook-hoz hasonló Magyar szimulátor versenyzők számára készült közösségi weboldal. Regisztráljunk, itt talán kicsit összebarátkozik a szimes réteg.

 

köszönet bzs-nek a segítségekért