wot3

Arty oktatás

 

Elméletileg lesz olyan részleg majd, az oktatáson belül, ami ezt taglalja.
Sid lesz ennek a kollektora, és rendszerezője, de persze mink is segítünk neki.
Ha nincs konkrétabb kérdés, akkor nagy vonalakban… :

jellemzők: puha páncél, 1-2 lövés a tankoknak, de cserébe a magasabb tier-űek irdatlan pusztításokat tudnak végezni

természetes ellenfele: a pici, nehezen meglőhető, körbetáncolós scoutok, és medek, illetve az ellenfél artyjai

mire lőjjünk: randomban sajnos a felénk rohanó scoutokat is érdemes előre venni a halál listánkra, különben hamar vége szakad a mesének, de ha kifogunk egy jó csapatot, akkor érdemes a legerősebb páncélzatú heavy tankot fárasztani. Ha felfedezi egy scout nekünk az ellenfél artyjait, – és ráadásul nagyon arty pályán vagyunk – akkor oda irányítsuk figyelmünk. Ha egyik oldalon előre tör a csapat, akkor érdemes 1-2 lövés erejéig ott egyszerűbbé tenni a nyomulást, és utána foglalkozni a másik szárny védelmével.

töltény típusok: HE az igazán használt, nemzetenként és tierenként, változó splash (sebzés) körrel, bizonyos artykon AP töltény is elérhető, de ezt vagy csak a nagyon pontos gépeken, vagy közelharci esetekben ajánlott

töltésidő: minnl magasabb a tier, annál inkább közelít a 30-34 másodperchez, persze van ahol már korábban meghaladja (orosz), majd ide csökken, érdemes őket megjegyezni, tankban is jó hasznát veheti az ember, ha épp őt célozzák

lőtáv: nagyon nagyon változó, nemzet és szint szerint nincs benne rendszer, ami tuti minden távot átlő, az az obj261, emiatt tracerezni a leg alkalmasabb

felszerelés:töltésgyorsítő, célzásgyorsító, venti, álcaháló, repeszpáncél – függően a legyénség skill érétkétől, tank fajtától, felhasználástól

helyezkedés/tracer: nagyon pálya függő, sok jó hely van, ezt lehetetlen leírni egy oldalon, viszont a lövedékek látszanak a “levegőből”, ami a tracert jelenti, és kilőhetünk egy felderítetlen tankot, amelyik nem mozdul el. És ezeket a leggyakoribb helyen keresik az ellenfelek, néha egy rosszabb/szokatlanabb hely, nagyobb biztonságot ad

töltény repülési idő / mozgó tank elé lövés: ha lövünk, a tracer ellen pár másodpercünk lehet elmozdulni, ha keveseket mozgunk odébb, már lehet be vagyunk célozva, és a lövés pillanatában már indul is felénk a csomag. Nagyobb pályákon 2-3 másodpercet is igénybe vehet, ez alatt kell elmozdulnunk. Csak gyakorlással lehet igazán kitapasztalni, mennyi idő mire odaér a találat, a távolságból lehet jól számolni, olyan 300 méterenként 1-1 másodperceket ugrál fel az idő (az a magadban számolós gyors másodperc :) ) Tehát egy 900méterre lévő célhoz , 3. számolásnyit kell elé lőni :)

hova célozzunk: mindig fullra összeszűkült célkereszttel érdemes lőni, persze vannak kivételek. Egy csatában 3-6 lövés is lehet csak a részünk, nem mindegy mennyi talál. Érdemes mindig a legtöbbet kihozni egy-egy ilyen találatból. A mellékelt videóban majd látszik hova érdemes célozni, a tank mögé 1 pixellel a földre, ha sík a terep. Ez azért is jó, mert ha a tankra teszed a célkeresztet, akkor ha eltűnik a spott, máris elé célzol. Illetve ez lenne az ideálisan teli találat legjobb esélye. Persze, ha annyira pontos az arty, és jó a szög, akkor lehet lőni a motorteret, hogy égjen a vasszörny :)
Ha lejtőn jön feléd, az enemy akkor kissebb a célkereszt, ott már kicsit jobban a tank közepe alá kell célozni. Ha a domb túloldalán áll, akkor inkább húzd távolabb a célkeresztet, vagy zoomolj rá, és nyakmagasságba helyezd el rajta.

célzás kivárás kivételek: amikor tudod hogy mindjárt el fog tűnni róla a spott, és ha tovább húzod, szétugrik a célzóköröd, mert megmozdulna a lánctalp, vagy amikor már hazárdírozni kényszerülsz, minden mindegy alapon.

trükkök: pontosabban lő az arty, ha lejtőn jön felé az ellenfél, vagy ha megemeled az elejét.

legénység skillek: a 6. érzék nagyon kell ha bespottoltak, illetve a camo érték, többet ér mint a camo háló, és nem is tűnik el lövésnél a hatása, brother in arms +5%-a nagyon sokat lendíthet nagy artykon a pontosságon

extra gombok:
– a strategic crosshair a SHIFT lenyomásával jelenik meg, avagy a felülnézeti kép
– X-el behúzod a lánctalp kézifékét, és nem fog megmozdulni, és szétugrani a célkereszt, ha esetleg már a befogási szögén túlra csúsznál, sokszor segít, érdemes használni
– CRTL+jobb gomb a minimapon, oda ugrik a nagy nézet a strategic nézetben
– CRTL+bal gomb a minimapon, oda pittyentesz, jelzés értékűen a minimapon a társaknak

ha már melletted lihegnek a tankok: közelről td módban, ne használj strategic crosshair-t, inkább célozz mint síma tank, nekem ez hatásosabbnak tűnt, illetve sok szerencsét :)

HE: Mivel HE lőszerrel lősz, ezért a hatásmechanizmusa is ugyan az mint a tankoknál, hátulról/oldalról sokkalta nagyobb sebzést lehet elérni, egy T95 egy S51-nek előröl 3-4 lövés, hátulról 1., Illetve a tető páncél is vékonyabb a tankokon, ezért a teli találat a leginkább hatásos.

tracerezés: én nem nagyon szoktam úgy nekilendülni, hogy csak azt figyelem randomban. Ha ügyes úgy se nagyon lövöd ki, ha béna, akkor meg kinek árt? :) Illetve fontosabb dolgok is vannak a csata elején, egy két lőre rohanó francia med oneshootolása, stb… Ha magas a töltésidő, pl S51, akkor lősz célpontra, majd átgurulsz, és közben leskelődj tracert, baromság 2 percig azt lesni, és a csapatnak meg lófaxt sem segíteni.

artyoktató videók

Trükkös arty fordulás kézifékkel:

 

Sok artynak (és a nagyoknak is) sajnos kicsi a befogási szögük, nem kényeztetnek mint egy GWPanther, és a szétugró célkereszt bizony sok sok időt vesz el egy egy értékes lövéstől.
Ha próbáltad már biztos észrevetted, hogy nem minden lánctalpmozgás jár teljesen szét nyíló célkörrel. Ezt lehet még lejjebb szorítani, ha kézifékkel állítod le a mozgást, és nem csak megvárod hogy az egeret utólérje a cső. Persze ilyenkor túl kell vinni az egeret a célon, hogy felette járjon amikor fékezed a láncokat.

Egyelőre ennyit röviden, a kis fejemből, kérdezz és részletezem. (nem szép összeszedés, de valahol el kell kezdeni)

updt:

csapatunk scoutjai: sajnos RANDOM-ba leginkább suicide jellegű scoutokat találhatunk, akiknek az ‘előre rohanás, felfedezés, meghalás, új játék’ egy harminc másodperces játékciklus, de mégis érdemes még az ideális búvóhelyünk felé tartva megállni, és egy felvillanó piros pöttyöt megszórni. Ne mondhassa hiába halt meg. Közben persze figyelni az ellenfél hason szőrű játékosaira.
Ha végre kapunk egy jó scoutot mellénk, akkor értelmetlen arra az artyra lőni, amelyik körül táncolgat, és kb tutira vehető hogy végezni is fog vele.
Ő vitte a bőrét a vásárra, ennyi jár neki :)
Érdemesebb várni egy kicsit, ellenfél megy majd az arty segítségére, akit majd jól mi fogunk meglőni.

nemzetek top artyjai: Német, nagyon erős, jó splash damage, közepes pontosság.
Amerikai pontatlanabb a többinél, de a legnagyobb splash sebzés, nem nagyon van ház mögé bújás előle.
Orosz a legpontosabb, de szinte csak teli találatkor van értékelhető sebzés.
Illetve ami nekem is új hír, hogy ez lő a legmesszebb. Ahol a többi artyval már közelebb kell menni, nem is keveset, ki kell állni fedezékből, ez még oda is el tud lőni. Tehát érdemes vele nagy pályán hátra vonulni, és tracert figyelni, ha a túl oldalon nincs ilyen gép, nem is kell félni a counterarty lövésektől (tracer).

türelem: elég sok esetben fogod majd észrevenni, hogy ha vártál volna pár másodpercet, akkor sokkal jobb helyzetben és nagyobb eséllyel tudtad volna meglőni az ellenfelet. Néha tényleg sietni kell, de legtöbb esetben a türelmesebb artysta eredményesebb. Szóval, csak hideg vérrel! :)

másik nagy trükk: amikor a tank elejét megemeled, a beesési szög miatt nem csak pontosabb lesz, hanem a dombos mögött lévő tankokra jóval nagyobb eséllyel lehet belőni. Sand River dűnéi a legjobb példa erre.
[image] – M3ta keze munkája :)

updt2:
kipróbáltam, s tényleg:  pl ha magasabban vagy, – vízszintileg – akkor jobban mögé kell tenni a célkeresztet a tanknak, ha alacsonyabban, akkor kicsit elébb egy fél tankkal (ugye itt mindig a felrajzolt találati kör középpontjára értendő, nem magára az egérre)

ha balra jobbra dől a terep, ahol áll az arty, az nagyon össze tudja kuszálni a pontosságot, érdemes vízszintes terepet találni a pontos lövésekhez

top artyk jellemzői:
Object 261: legkisebb tűzerő, de a legpontosabb, jó mozgékonyság (tipp: AP lőszerrel érdemes megbarátkozni, a legnagyobb átütésű, és pontosságú ágyú)
T92: brutál tűzerő, hosszú célzási idő, legpontatlanabb (tipp: itt érdemes egy jó fél tankkal mindig mögé célozni, illetve a hatalmas splash kör miatt a ház mögött bujkálókat is lehet zaklatni))
GW Typ E: kettő között + immunis a mellé csapódó HE gránátokra, leglassabb, legerősebb testpáncél, akár TD módban is kibír pár lövést

updt3:

nagy és lomha artyknál, nagyon nagy segítség lehet egy tracer elől való kiugrásnál, vagy td módban a fordulásnál ha van import olaj, vagy sebesség határoló, érdemes ezt a tűzoltó készülék helyett betenni (próbáld ki, tényleg sokat segít)

 

 

 

 

Mitől leszek eredményesebb RANDOM-ban?

Gondoltam leírok pár gondolatot, hogy szerintem mik azok, amivel növelheti az ember a saját hatékonyságát. Legalábbis mik azok az irányelvek, amiket betartva, látványosan jobb eredményeket értem el.
Az előnye hogy szebben mutat a statisztika ( :D ), kevesebb játszmával lehet elérni a következő tankot, a csapat hasznára is válik és jobb az ember közérzete.

Az első 1000-2000 csatám nem igazán kecsegtetett semmi jóval, kb a TigrisII már megvolt, meg egy Hummelem. Ekkoriban kezdem el ici picit jobban nézegetni a statisztikát, de nem értettem még sokmindent.
A legalapvetőbb hibáim:
– mivel más fps programokban igen sikeres voltam, ezért meg voltam győződve arról, hogy itt is úgy kell játszanom. A kiugrok a szikla mögül, leosztok 4 fejlövést, és visszabújok tárazni, itt ugye nem igazán hatásos (talán most csak francia tankkal maxium) :D
– nagyon sokszor feláldozom magam az elején, mert pici tank vagyok a pályán. Pedig mennyi mennyi csatát meglehetett volna nyerni, ha akkor, ott a végén, lett volna még egy tankunk ide menni, ott foglalni, amott spottolni… én meg a legelején bevállalva a hős szerepét, sebzés nélkül felderítetlen szituációban, jól csapdába kerültem, és értelmetlenül kinyírattam magam.

Amíg nem léptem be a klánba, és nem láttam még más statisztikáját, azt hittem még jó is vagok. Pont Draco aláírásában lévő panel volt amin sokat elidőztem (ezért is jó, hogy van viszonyítási alapja az embernek), nem véletlenül, hiszen nála nagyon kecsegtetőek a számok (nem hiába, a tapasztalt fragtolvaj :P ). Amit legelőször észrevettem, az a sebzés, és a nyerési arány különbség. Valahol a ~3000. csatám körül tarthattam, amikor közelítettem az E100-hoz kb, onnantól kezdtem céltudatosan arra figyelni, hogy többet sebezzek csatánként, ugyanis nem érte el a stat a 600dmg/csata számot. (pedig ez az E75el 1 lövés/csata (jó, egy pz4el, már melós 5 lövés)). Nyilvánvaló, hogy Tier8 alatt nehéz is ennek a javítását produkálni.
3000-4000. csata után, már egyre nehezebb váratlan szituációkba kerülni, elég jól elkezdi az ember kiismerni a játékot, bár még így 8000. csata fele is tanulok minden nap valamit.

Tehát a jó játékhoz a recept a következő volt (ami úgy néz ki be is vált):
Hogy sok pénzt és sok xp-t szerezzek, sok damage kell – > damage amúgy is kell, hogy jó legyen a stat (minő egybeesés) – > hogy sok damage legyen, sokat kell lőni ellenfelet – > hogy sokat tudjak lőni, sokáig kell életbe maradni – > ahhoz meg kellé tanulni jól helyezkedni, meg kell tanulni felmérni a helyzetet, sokszor kockáztatni kell a szép eredményekhez, de érdemes leginkább óvatosan játszani, és a leg rosszabbra számítani, nem lebecsülni az ellenfelet
Na most ez nem azt jelenti, hogy legyetek kemperek, én se nagyon tartom magam annak, mégis sikerült jóval óvatosabban játszanom. Még így is előfordul kb mindegyik 20. csatába, hogy előremegyek, és kb 1 leadott lövésem után lenullázzák a tankomat… ezeket próbálom a lehető leginkább visszaszorítani a játékomba.
A taktikai kivárás, nagyon sokszor bejön a játékban!
Nem szabad elfelejteni, hogy szinte mindig a védő van előnyben, mert ha
– jó helyre bújt, akkor van fedezéke,
– aki támad, annak nem lesz pontos a lövése, vagy sok idő mire a pontos lövést le tudja adni
– cserébe a védő, pontosan fog találni, és cserébe még lesz más is aki mögötte segít neki
– egy jó védő, ha van támogatása, lelövi a támadó láncát, innentől kezdve a legrosszabb helyen csücsül, letolt gatyával
– viszont nem feltétlenül a bázis kempelése a jó ötlet, ugyanis arra is van ellenszer, úgy hívják artyk, illetve ha te véded egyedül a bázist, és végére mindjárt 8 tank ugrik majd eléd :D

Meg kell találni a jó középutat, a legjobb a tank adottságaitól függően egy-egy bázispontra előre igyekezni, azt tartani. Ha van lehetőség az előrenyomulás akkor keményen megnyomni, de mindig hagyni helyet a visszavonulásra (ha lehet ilyet), és azt megint tartani amíg bírom.
Nem igazán érdemes felrakni minden 1 lapra, hacsak nem vagyunk biztosak a dolgunkba, lehet egyetlen lövés dönti el a meccset. Még a legelején….
illetve azt nem szabad elfelejteni, hiába játszunk ügyesebben egy másik játékosnál, 1vs1 ben is, a random faktor miatt kikaphatunk (ugye random a penetration, és a damage).
Két tank mindig sokkal jobban kivégez egyet (tartsunk más tankokkal), nagyon ritka, hogy 1vs1 szituációban, karc nélkül ússzuk meg a dolgot. (legalábbis hasonló tankokkal)

A másik a vesztett csata:
ne hagyjuk, hogy mi is veszítsünk egy vesztett csatával, elég ha a nyerési arányunk értékén látszik csak meg. Mostanában egyre több az olyan vesztett csatám, hogy 700-1400xp körül kapok, és 70-80.000 a pénz. (T34/IS3al pl)
Most, hogy működik az “ingame player stat”, elég könnyű megtippelni, hogy a 40% nyerési arányú felső 5 láma tanker kolléga, hamar el fog halálozni mellőlünk. (azért írom, hogy mellőlünk, mert nyilván egy pz4el az E100ak között nem tehetünk túl sokat, még ha nagyon jól nyomjuk sem, ez ha a felső részbe sorsolnak, akkor igazán kivitelezhető csak)
Nekünk nem feltétlenül kell őket követnünk, abban hogy megdöglünk az első percben. A lehető legtöbb sebzést vigyük be, folyamatos hátrálás, meg időhúzás árán.

A kill számot, illetve a nyerési arányt hozza magával majd a csatánkénti sebzés, növekedése. Csak úgy, mint a plecsniket :D
tehát összefoglalva:
– ki kell ismerni a tankod ágyuját, hogy mit hol visz át
– az előnyét, pl a pattogós elejét, a rövid töltési időt, a nagy sebesséet, a pontos ágyút, az erős toronypáncélt, a jó rejtőzködést
– sok csata alatt megismeri az ember a tankok gyenge pontját (segíthet a gyenge pontok festett skin)
– nagyon sok csat alatt megismerni a pályák adottságát (érdemes sokszor halál után lesni a többi játékost mit hogy csinálnak, mitől nyerik meg)
– a lehető legtovább aktív játékosnak maradni, ha már le vagyunk harcolva, vonuljunk vissza, el jön még a mi időnk

Ez az összes pont, még nekem se megy zsigerből, csak tiszta fejjel megy igazán, fáradtan, simán belesétálok a legnagyobb slamasztikába én is.

Első körben ennyi jutott eszembe, majd még írok, és más is írjon ha van észrevétele, ötlete :D

 

 

 

Nagyon jó, hogy Poi leírta ezeket, én is terveztem már egy hasonlót.
Tõle még hitelesebb is! :)

Amennyivel így hirtelen kiegészíteném:

Mint az élet bármely területén, a tapasztalatot itt sem pótolja semmi. És igaza van Poinak, ez itt csaták ezreiben mérhetõ. Az elsõ 2.000 csatámat szerintem én is kidobhatnám a fenébe. Minden hülyeségbe belefogtam, rosszul manageltem a dolgaimat, rosszul játszottam.
De bármennyi tanácsot is adunk valakinek, el kell telnie a kellõ számú csatának mire azt fel is fogja az illetõ. Tehát türelem, játszani kell, próbálni jól játszani.

Aztán: minden tank más. És biza minden tankkal szenvedés az eleje. Ezen habitustól függõen máshogy lendülnek túl az emberek: van aki free exp-bõl inkább megveszi ami kell ahhoz, hogy használható legyen a tank, van aki végig brusztolja. De egy tier8-nál már pl. nem egyszerû, ahol 20.000 exp csak egy suspension. Szóval tankonként elmegy egy 10-40 csata mire kiismered, ez ellen sem lehet tenni sokat.

Viszont miután “fullos” a tank, nincs pardon, jól kell játszani. :)
Mi az, hogy jól?
Egyrészt ahogy Poi mondja, érdemes egy jobbnak gondolt játékoshoz hasonlítani magad, és próbálni elérni az õ eredményeit. Nem fog sikerülni, de törekedni kell rá. 8-)
Megnézni õ hol és mit csinál másképp.

A vesztes csaták: csak megerõsíteni tudom a leírtakat. El kell fogadni, hogy a random csaták csaknem fele vesztes lesz. De ettõl ez neked még profitábilis lehet. Rengeteg csatát futok most az IS-el, amit elbukunk a rengeteg láma miatt, de nekem jön belõle 1000 exp, és 40.000 pénz. Innentõl kit érdekel? Én haladok a célom felé.
Nekem sokáig az volt a fõ problémám, hogy random csatáknál is csapatban gondolkodtam. Azaz oda mentem ahol senki nem volt. Jött az ellenfél, kilõttek, és nem kerestem semmit. Hát azt mondtam: “a lófaszt!” Menjen oda aki akar, megyek inkább a többséggel, és veszítsünk, de én kiosszam a megfelelõ lövést, és keressek vele.

Valamint – és itt jön, hogy miért fontos a statisztika – az eddigi eredményeidhez mérten jobb légy korábbi önmagadnál!